Wat doen jullie eigenlijk?
“Wij maken van digitale kiekjes professionele fotoalbums. Gebruikers kunnen op
onze site met software zelf een ontwerp maken en daarin hun foto’s zetten.
Wij drukken het album en sturen het op. Daar vragen wij een paar euro voor.
We maken albums voor consumenten, maar ook voor de zakelijke markt.
Internationaal opereren we onder de naam Albelli. Ook produceren we onder
white label: wij maken de boeken en anderen zetten hun naam erop.”
Maken jullie ook fotoboeken die je alleen op de computer kunt bekijken?
“Nee.”
Wat verdienen jullie?
“We zijn de Europa’s grootste maker van fotoboeken. Onze jaarlijkse verkopen
liggen over 2006 op 6,5 miljoen euro. De cijfers voor dit jaar wil ik nog
niet prijsgeven, maar de groei van 150 procent in 2006 moet doorgezet kunnen
worden.”
Waarom gaan jullie met Photobucket samenwerken?
“Het is de grootste fotosite ter wereld. Ze hebben ruim vijf miljard foto’s en
40 miljoen gebruikers. Voor ons een enorm potentieel. Onze programmatuur kon
al met Photobucket werken, maar nu wordt het allemaal nog een stukje
makkelijker. De Photobucket-gebruiker kan eenvoudig zijn foto’s importeren.”
En de andere fotosites?
“Daar zijn we druk mee bezig. We willen graag ook andere fotosites op deze
manier aan ons binden. We zijn al in oriënterende gesprekken met een aantal
partijen, zoals Flickr, Smugmug en Google’s Picasa.”
Ook jullie programmatuur is verbeterd
“Klopt, we bieden nieuwe software waarmee het mogelijk wordt om een boek samen
te stellen met zowel online als offline foto’s. Dus een fotoboek maken wordt
een stuk minder werk. Deze software werkt al met alle grote fotosites. Dus
niet alleen met Photobucket, maar ook met Flickr, Smugmug en Picasa.”
Nog meer veranderingen?
“We gaan onze internationale naam Albelli gebruiken voor de totale
consumentenmarkt. Albumprinter gaat dan verdwijnen. Die laatste naam wordt
straks alleen nog gebruikt op de zakelijke markt.”
En de concurrentie?
“Er is best wat competitie, in binnen- en buitenland. Maar daar ben ik
eigenlijk wel blij mee. Consumenten zijn sneller overtuigd als meer
bedrijven tegen ze zeggen dat ze hun digitale foto’s ook in een album kunnen
stoppen. Mede daardoor kunnen wij zo snel groeien.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl